TKP sponsor en kennispartner van Top Dutch Solar Racing

11 mrt 2019

TKP sponsor en kennispartner van Top Dutch Solar Racing

In oktober 2019 is de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Een race waarin auto’s op zonne-energie een afstand van 3.200 kilometer afleggen, van Darwin naar Adelaide. Een studententeam uit Noord-Nederland gaat deze challenge aan met een zelfgebouwde zonneauto. We ondersteunen dit initiatief van harte en delen daarom onze kennis op het gebied van data-analytics. Bovendien versterken we hiermee de samenwerking met de jongere generatie.

Krachten gebundeld

Het team van 25 mbo-, hbo- en wo-studenten bouwt zelf een efficiënte zonneauto om de strijd aan te gaan met studententeams van over de hele wereld. Het verschil: ze doen niet mee als universiteitsteam, maar als regio. Top Dutch Solar Racing bestaat uit een multidisciplinair team van verschillende onderwijsinstellingen en bedrijven in het noorden. Met het bouwen van deze zonneauto ontwikkelen de studenten hun kennis op het gebied van energie, materialen, artificial intelligence en data-analytics.

Lex List, CIO van TKP, was meteen enthousiast over het project: ‘Ik leerde het team kennen tijdens het innovatie-event Trendship. Ik zag een rechthoekige bak staan met een stuurtje, apparatuur en sensoren en werd nieuwsgierig. Toen ze me vertelden over hun uitdaging, zag ik direct de verbinding met TKP. Wat ik vooral leuk vind, is het hele concept: van idee tot realisatie van een auto. Daarnaast vind ik een goede verbinding met onderwijsinstellingen erg belangrijk. Want daar komt jong talent vandaan.’

Datagedreven

De maximaal 140 kilo wegende zonneauto van carbon heeft verschillende sensoren. Tijdens het rijden verzamelen deze sensoren een heleboel data, die de bestuurder van de auto instructies geven. Hoe de zonneauto het meest efficiënt 3.200 kilometer aflegt, onderzoeken we door middel van voorspellende modellen. Eind april is de auto klaar om een testrit te maken en de eerste data te verzamelen.

‘Wij investeren flink in kennis op het gebied van data-analytics’, vertelt Lex. ‘Vanuit onze ambitie meer datagedreven te werken, helpen we de studenten de beste rijstrategie te bepalen op basis van de opgehaalde data. Daar leren niet alleen zij van, maar wij ook.’