TKP introduceert nieuwe huisstijl

5 jun 2018

Vorig jaar is TKP begonnen met een meerjarig verbeter- en vernieuwingsprogramma: TKP Connect. Daarin werken ze aan het beste digitale pensioenplatform. En aan een klantgerichtere en wendbare organisatie. Er verandert veel – soms klein, soms fundamenteel. Maar altijd vanuit de gedachte om het eenvoudiger te maken. Daarom introduceert TKP ‘Pensioen made easy’ en een nieuwe, bijpassende huisstijl.

TKP Connect is een omvangrijk programma: van slimmer samenwerken en meer aandacht voor persoonlijke groei tot het digitaliseren van processen en nieuwe, innovatieve diensten. ‘We zijn onszelf echt opnieuw aan het uitvinden,’ vertelt Ernst de Bie, CEO van TKP. ‘Om in de top van de pensioensector te kunnen blijven, moeten we onze klanten de beste dienstverlening tegen de laagste kosten bieden.’

Pensioen made easy

De Bie: ‘Pensioen is te belangrijk om ingewikkeld te zijn. Daarom vragen we onszelf steeds af: hoe kunnen we het eenvoudiger maken? Voor deelnemers die pensioen opbouwen of ontvangen. Voor hun pensioenfondsen en werkgevers. Maar ook voor onze medewerkers. Dit hebben we gevat in een nieuw motto: Pensioen made easy. De combinatie van Nederlands en Engels maakt TKP eigentijds. Want we zijn hard bezig met een inhaalslag. We maken TKP klaar voor de toekomst. Dat benadrukken we met de nieuwe huisstijl nog eens extra.’

Valentijn Bolhuis, adviseur marketing & communicatie bij TKP, is de drijvende kracht achter de nieuwe huisstijl. ‘In de zomer van vorig jaar kwamen we tot de conclusie dat de bestaande positionering en huisstijl niet meer bij TKP pasten. We hadden iets nieuws nodig, iets anders dan de oude pay-off ‘Verzekerd van aandacht’. Om – letterlijk – te laten zien dat we veranderen. En te zorgen dat de uitstraling van TKP weer van deze tijd is.’

Echt anders

TKP vroeg 3 bureaus uit het Noorden een pitch te doen. ‘Een bureau durfde het écht over een andere boeg te gooien’, vertelt Bolhuis. ‘Ze kwamen direct al met ‘Pensioen made easy’. Dat bleef meteen hangen. En na vele gesprekken met directie, management en medewerkers blijkt het nog steeds spot-on.’

De nieuwe stijl geeft TKP een fris gezicht. Bolhuis: ‘De stijl oogt professioneler en is zelf ook ‘easy’. Ons nieuwe logo is een vereenvoudigde versie van het oude. Als trots accent is in de vorm van de K onze geschiedenis nog zichtbaar. De 3 kleuren rood komen terug in onze gebouwen in Groningen. We gebruiken aantrekkelijke fotografie en heldere iconen. Dat zet ons ook sterker neer in bijvoorbeeld de arbeidsmarkt.’

‘We hebben er voor gekozen de nieuwe huisstijl stap voor stap in te voeren. Begin januari hebben we het aan onze medewerkers gepresenteerd. Sindsdien hebben we hard gewerkt om alle communicatiemiddelen te updaten. Vorige maand is het logo op ons gebouw in Groningen vervangen. Sluitstuk is de website van TKP – die is na de zomer ook helemaal ‘easy’.